Çalışmanızın amacını belirledikten ve kapsamlı bir literatür taramasını tamamladıktan sonra, araştırmanızı ayrıntılı olarak tasarlamaya hazır olmalısınız. Araştırma tasarımı, “buradan” “oraya” gitmek için bir eylem planıdır; burada “burası”, yanıtlanacak ilk soru grubu olarak tanımlanabilir ve “orada”, bu sorularla ilgili bazı sonuçlar (yanıtlar) dizisidir. “Burada” ve “orada” arasında, ilgili verilerin toplanması ve analizi de dahil olmak üzere bir dizi önemli adım bulunabilir (Yin, 1994).
Araştırma stratejisi Araştırma yöntemleri ve teknikleri hakkında okumanın sorunlarından biri de terminolojidir. Yazarlar diğer insanlar için anlaşılmaz olabilecek terimler kullanırlar. Karışıklığı önlemek için, ilerledikçe çeşitli terimleri tanımlamak faydalı olabilir. Burada araştırma stratejisi, araştırma hedeflerinin sorgulanabileceği yol olarak tanımlanabilir. ‘Nicel araştırma’ ve ‘nitel araştırma’ olmak üzere iki tür araştırma stratejisi vardır. Hangi araştırma türünün takip edileceğine karar vermek, çalışmanın amacına ve gerekli bilginin türüne ve kullanılabilirliğine bağlıdır. Nicel araştırma
Nicel araştırma doğası gereği ‘nesneldir’. Hipotezin veya teorinin doğru olup olmadığını belirlemek için sayılarla ölçülen ve istatistiksel prosedürlerle analiz edilen değişkenlerden oluşan bir hipotezi veya teoriyi test etmeye dayalı, sosyal veya insani bir problemin araştırılması olarak tanımlanır (Creswell, 1994). Nicel veriler bu nedenle soyut değildir, sağlam ve güvenilirdir; dünyanın somut, sayılabilir, duyusal özelliklerinin ölçümleridir (Bouma ve Atkinson, 1995). Nicel araştırma aşağıdaki durumlarda seçilir:
1 Bir kavram, soru veya nitelik hakkında gerçekleri bulmak istediğinizde.
2 Belirli bir teoriyi veya hipotezi test etmek için olgusal kanıtlar toplamak ve bu gerçekler arasındaki ilişkiyi incelemek istediğinizde
Ancak bazı nicel sorular şunlardır:
1 Projenin programlanan ve fiili inşaat süresi (hafta cinsinden) neydi?
2 Nihai maliyet/m² neydi?
3 Projeyi inşa etmek için hangi inşaat yöntemini kullandınız?
4 Şirketiniz son üç yılda kaç ölümlü kazaya karıştı?
Kantitatif araştırmada teorinin yerleştirilmesi Nicel çalışmada hipotezler, araştırma soruları ve hedefler teorik bir çerçeveye oturtulduğunda daha iyi anlaşılabilir. Teorik bir çerçeve kavramı daha sonraki bir bölümde ayrıntılı olarak açıklanmaktadır. Ancak bu noktada ‘teori’ kavramını tartışmak istiyorum. Bir teorinin genellikle belirli özelliklere sahip olduğu anlaşılır. Creswell’den (1994, s. 73) alıntılanan Kerlinger (1979), bir teoriyi ‘birbiriyle ilişkili yapılar (değişkenler veya sorular) seti’ olarak tanımladı; doğa olaylarını açıklamak. Burada sistematik görüş, dünyada meydana gelen olguları açıklamaya (veya tahmin etmeye) yardımcı olan bir argüman, tartışma veya mantık olabilir.’ Bir teori şu şekilde tanıtılabilir:
- ‘eğer … o zaman’ mantık ifadeleri. Örneğin, operatörlere ne kadar çok para teklif ederseniz o kadar üretken olacakları önermesi bir teoridir.
- Bir önsezi. Örneğin, X tipi bir bina inşa etmenin en hızlı yöntemi (yöntem A veya yöntem B) hakkındaki önsezi bir teoridir.
Nicel araştırmalarda kişi bir teoriyi tümdengelimli olarak kullanır ve onu bir çalışma planının başlangıcına yerleştirir: amaç, bir teoriyi geliştirmek yerine onu test etmek veya doğrulamaktır. Böylece kişi çalışmaya bir teori geliştirerek başlar, onu test etmek için veriler toplar ve teorinin çalışmadaki sonuçlar tarafından doğrulanıp doğrulanmadığını düşünür. Teori, tüm çalışma için bir çerçeve, araştırma soruları veya hipotezler ve veri toplama prosedürü için bir düzenleme modeli haline gelir (Creswell, 1994).
Niteliksel araştırma
Nitel araştırma doğası gereği “özneldir”. Anlamları, deneyimleri (çoğunlukla sözlü olarak betimlenir), betimlemeyi vb. vurgular. Nitel araştırmalarda toplanan bilgiler, keşfedici ve tutumsal olmak üzere iki araştırma kategorisi altında sınıflandırılabilir. Keşifsel araştırma Keşifsel araştırma, konunuz hakkında sınırlı miktarda bilgiye sahip olduğunuzda kullanılır. Burada, veri toplama yöntemi olarak genellikle görüşme tekniği seçilir. Keşfedici araştırmanın amacı, tanınan sorunun açık ve kesin bir şekilde ifade edilmesi ihtiyacıyla iç içe geçmiştir. Araştırmacılar, birbiriyle ilişkili üç amaç için keşfedici araştırma yürütürler: bir durumu teşhis etmek, alternatifleri taramak ve yeni fikirler keşfetmek (Zikmund, 1997). Örneğin, personel araştırma yöneticileri, çalışanların endişe duyduğu konulara işaret etmek veya motivasyon kalıpları için olası açıklamalar üretmek için genellikle bir teşhis aracı olarak keşif araştırması yürütür.
Örneğin, güncel ‘sıcak’ konuların yanı sıra ücretler, çalışma koşulları, kariyer fırsatları vb. Keşif araştırmasında sağlanan ham veriler, tam olarak insanların söyledikleri (görüşmede veya kayıtlı görüşmede) veya gözlemlenenlerin bir açıklaması olacaktır. Anket yapımı Bölüm 6’da tartışılmaktadır, ancak aşağıdaki tartışma, keşif çalışmasında sorulabilecek soruların biçimini özetlemektedir. Creswell (1994) şöyle yazar: “Keşifsel araştırmada yazılmış araştırma soruları (hipotezler değil) tipik olarak bulunur. Bu araştırma soruları, iki seviye varsayar (1) bir veya iki “genel tur” sorusu ve ardından (2) en fazla beş ila yedi “alt soru”.’ Araştırmacının bu iki seviyeye uyacağı varsayımıyla, Niteliksel bir çalışma için aşağıdaki fikirler yardımcı olabilir:
1 Araştırma sorularına ‘Ne’ veya ‘Nasıl’ sözcükleriyle başlayın. Okuyucuya çalışmanın aşağıdakilerden birini yapacağını söyleyin: keşfetme, açıklama veya anlamaya çalışma, bir süreci keşfetme, deneyimleri tanımlama.
2 Yönsüz ifadeler kullanan sorular sorun. Bu sorular, değişkenleri ilişkilendirmek veya grupları karşılaştırmak yerine tanımlar. Etkilemek, etkilemek, etkilemek, belirlemek, neden olmak ve ilişkilendirmek gibi ‘niceliksel’ bir çalışma öneren veya çıkarım yapan sözcükleri, yön yönelimli sözcükleri silin.
3 Çalışma sırasında araştırma sorularının gelişmesini ve değişmesini bekleyin; bu düşünce, yeni ortaya çıkan bir tasarım varsayımıyla da tutarlıdır. Nitel araştırmalarda genellikle sorular sürekli gözden geçirilir ve yeniden formüle edilir. 4 Niteliksel bir tasarım türü tarafından aksi belirtilmedikçe, literatüre veya teoriye atıfta bulunmadan açık uçlu sorular kullanın. Aşağıda keşfedici araştırma sorularına bir örnek verilmiştir (Goodman ve Adler, 1985, s. 2, aktaran Creswell, 1994, s. 72)
Örnek – Açıklamak ya da anlamaya çalışmak Sosyal bilgilerin (bu) kavramları sınıf uygulamasında nasıl uygulanıyor – ya da uygulanmıyor? (Büyük bir tur sorusu). . . Her ortam nasıl düzenlenir? (Alt sorunun başı) . . . Ne tür kişilerarası dinamikler var? . . . Öğrenciler, işbirliği yapan öğretmenler, öğretim üyeleri ve öğrenciler nasıl davranır? . . . Her ortamda hangi etkinlikler gerçekleşir? Katılımcılar arasında hangi konular tartışılıyor ve hangi bilgiler, görüşler ve inançlar değiş tokuş ediliyor? Tutumsal araştırma Tutumsal araştırma, bir kişinin belirli bir nesneye yönelik “görüşünü”, “görüşünü” veya “algısını” “öznel” olarak değerlendirmek için kullanılır. “Nesne” terimi bir “nitelik” veya “değişken” olarak adlandırılır ‘, bir ‘faktör’ veya bir ‘soru’. anket oluşturma örnekleri ve ölçüm türleri sağlar. Ancak burada bazı öznel soru örnekleri verilmiştir:
1 “Çalışanın motivasyon eksikliğinin” şantiyedeki üretkenliği önemli ölçüde etkileyebilecek bir faktör olduğunu düşünüyor musunuz? Evet/Hayır/Söylemesi zor.
2 Güvenlik görevlileri, operatörlerin kask takmak gibi güvenli olmayan bir şekilde çalıştıklarını görürlerse onları işten durdurma yetkisine sahip olmalıdır? Lütfen katılma düzeyinizi belirtiniz.
- Kesinlikle katılıyorum
- Katılıyorum
- Katılmıyorum
- Kesinlikle katılmıyorum
- Fikrim yok.
3 Lütfen operatörleri şantiyede daha fazla çalışmaya motive etmek için aşağıdaki faktörlerden hangisinin en önemli olduğunu, hangisinin önem sırasına göre geldiğini, hangisinin üçüncü olduğunu vb. belirtiniz?
Nitel araştırmada teorinin yerleştirilmesi Nitel araştırmada teorinin kullanımı nicel araştırmadakinden daha az nettir çünkü yerleştirmeyle ilgili standart bir terminoloji veya kural yoktur. Araştırmanın veri toplama ve analiz aşamasında bir teori ortaya çıkabilir veya araştırma sürecinde nispeten geç bir tarihte diğer teorilerle karşılaştırma yapmak için bir temel olarak kullanılabilir. Nitel araştırmalarda teorinin yerleştirilmesi çalışmanın sonuna doğru olma eğilimindedir. Bu nedenle, nitel araştırmanın nihai ürünü, ileri nicel araştırmalarla daha titiz bir şekilde test edilebilecek önseziler ve hipotezler olacaktır. Creswell (1994), nitel yaklaşımda bir teorinin kullanılmasıyla ilgili gözlemlenmesi gereken bazı ilkeler tanımlar, bunlar: (a) onu nitel tasarım türüyle tutarlı bir şekilde kullanmak, (b) tümevarımsal olarak kullanmak, böylece bir şey haline gelmez. test etmek yerine araştırma süreci boyunca geliştirmek ve şekillendirmek, (c) ortaya çıktıkça teorinin görsel bir modelini oluşturmak ve (d) çalışmanın sonunda kullanılıyorsa, onu diğer teorilerle karşılaştırmak ve karşılaştırmak .
Kaynakça
Bouma, G. and Atkinson, G. (1995) A Handbook of Social Science Research: A Comprehensive and Practical Guide for Students. Oxford University Press.
Bryman, A. (1988) Quantity and Quality in Social Research. Unwin Hyman. Coolican, H. (1993) Research Methods and Statistics in Psychology. Hodder & Stoughton.
Creswell, J. (1994) Research Design: Qualitative and Quantitative Approach. Sage.
Stewart, D. and Kamins, M. (1993) Secondary Research:Information sources and methods, 2nd edn. Sage. Yin, R. (1994) Case Study Research: Design and Methods. Sage.
Zikmund,W. (1997) Business Research Methods. Dryden Press
Tez yazım sürecinizde size her konuda destek sunabiliriz. Tek yapmanız gereken iletişim adreslerimizden bizlere ulaşmak! Tecrübeli kadromuz ile bu zorlu süreçte yanınızdayız!